söndag 24 februari 2008

The devil in me is the devil in you

Där ligger hon. Jag kan höra hennes anträngande sömnapné genom de tunna väggarna. Hon ligger där i den sömn hon har köpt sig med starka opioder, några för många sömntabletter och behovet att försvinna från den bistra verkligheten. Hon har gett upp, min mor, och försöker endast med halvhjärtade försök att bevisa mig motsatsen. Hennes kropp kommer inte att klara många år till och fast att hon aldrig säger det finns det faktum alltid som en elefant i rummet som försöker göra sig osynlig bakom dörren i hennes hem - pyntad i änglar och paljetter. Den undantryckta skammen och skulden har satt sig på hennes kropp i form av ett formlöst lager av fett, diabetes och alla dessa förbannade följdskador - den ofrånkomliga nedbrytningen som följd av kassar fyllda med glass, kakor och färdigrätter. Detta är för det mesta den enda gången på dagen hon sätter på sig kläder för att ta sig utanför skyddet från muren som är hennes hem. Gäller det mat, alternativt påfylldad av hennes makabra hemapotek, hittar hon någonstans kraften att röra sig. Ansträngingen att besöka sina döttrar händer endast undantagslöst men även då krävs exempelvis en födelsedagstårta som lockbete. Jag har slutat skrika inombords, återberätta den censurerade versionen, om att hon måste kämpa. Jag orkar inte längre och för att vara helt ärlig önskar jag ibland att processen mot hennes grav kunde skynda på. Kanska kan jag då andas ut och börja skapa mig en vackrare bild av denna kvinna. Minnet är selektivt och jag ska göra mitt bästa att få minnena att skimra betydligt mer än den bild av en den som gett mig livet. Jag kommer aldrig att ge upp kampen mot djävulen i mig - den som smittades från kvinnan som ligger och sover bort sitt liv i rummet här bredvid. Däremot vägrar jag ge henne den martyrstämpel hon kräver. Hon har gett upp medan jag, och många med mig, möter istället fienden genom att se den i ögonen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

skickar värme och tankar. blir ledsen för din skull. önskar dig en bra mamma som orkar finnas. för sig själv och för dig

kram om du vill

Den där C sa...

Tack fina!

Jag känner oftast inte en sådan uppgivenhet när det handlar om min familj och speciellt min mor. På något sätt ser jag mig "frikopplad" från mina biologiska band - som en föräldrarlös som flyger av egen förmåga. Ibland är däremot en dag som denna. Vet inte vilket av alternativen som är mest hälsosamt. Vet bara att jag mår bättre i min själsliga självständighet även om den är något bortkopplad från verkligheten måhända.

Kram tillbaka

Anonym sa...

:) men jag kan önska dig en mamma som inte fick dig till det frikopplade läget... förstår vad du menar. tänker att det är sunt att bli självständig när alternativet blir för tungt. ja... så har ju jag valt iaf, så det kanske är klart att jag tycker det...

värme

Anonym sa...

Som vanligt skriver du så målande vackert. :)

Jo även jag trivs och mår bättre i självständighet. Trots allt är man ju vuxen nu (som jag drömde om när jag var barn;) Därmed är det gamla förgånget för mig men dock, "ibland" knackar dem på men det stör mig inte längre.

Men jag tänker att det måste vara så oerhört svårt ändå att ens mamma är så sjuk och kanske inte har långt kvar.. Jag vet inte men jag har tänkt på hur det skulle kännas för mig då (vad gäller min far) Kommer jag att stå där utan en tår/eller gråta för att jag inte sa adjö...

För mitt inre ser jag dig ha styrka, livsglädje och tro.

Kram.

Den där C sa...

bj! =)

Vad varm jag blir av dina ord men samtidigt ledsen av att du inte heller vet hur det kommer att kännas den dagen en förälder går bort. Jag kan nästan känna en form av omvänd skuld. Tänk om tårar faktiskt kommer, tänk om jag kommer att sörja, tänk om jag faktiskt kommer att sakna henne? Våra relationer till våra blodsband är inte det minsta enkelt och ambivalens är bara förnamnet - åtminstone för mig.

Ser en massa styrka hos dig också!

Kram