fredag 15 februari 2008

Existens, tro och förvirring


Nu har det tagit alldeles för lång tid sedan jag skrev något här, i min älskade oas, med min själ som pensel. Anledningen har varit att mina vingar har hittat en ovanligt stark vind som lyft mig och fört mig framåt. Jag vill inte släppa ut denna vackra bild riktigt ännu. Jag är rädd för att så fort jag börjar drömma kommer jag oundvikligen att vakna. Just nu behöver jag min känsla även om den sedan visar sig vara en hägring. Nu över till det jag trots allt vill vidröra denna vackra dag. Relationen till drömmen och begreppet tro

De allra flesta håller säkert med mig att det är en grundläggande mänsklig strävan att hitta någon mening med en egen existens. Vi är livrädda för att inte ha något högre syfte, livrädda för meningslösheten. Vad är det för mening att samla på sig kunskaper, minnen, erfarenheter, försök att göra ett avtryck, vara god om det som är vårt jag endast slutar i ett intet? Att vi skulle försvinna och inte bara gällande den fysiska kroppen utan även allt annat som rymmer de vi är. För mig personligen finns ingen mer skrämmande tanke när jag djupare försöker smaka på känslan av att inte existera.

Av hela mitt hjärta skulle jag vilja tro att jag är mer än bara min fysiska kropp. Jag skulle vilja vara en av alla de människor som är övertygade att det väntar något större efter döden, har tio glasklara regler att leva efter för att komma till ett paradis. Alternativet är exempelvis att tillhöra dem som tror att vad de än gör i detta liv kommer de att få uppleva ett annat (även om det skulle vara som en myra)och att försöken är ändlösa att kunna uppnå nirvana. Trots min bakgrund och trots vad som har gjorts i Guds namn mot mig vill jag ändå tro. Hur märkligt det än kan låta är jag relativt övertygad om den grund som våra stora världsreligioner bygger på är gott. Konsekvenserna av en tro måste jag ändå tro har inneburit större lycka och medmänsklighet för mänskligheten överlag än vad den har förtryckt, förgripit och fört krig.

Hur mycket jag än hittar argument att hänföra mig till skaran som ser människan som ett modemedvetet djur på två ben känner jag en oerhörd starkt motvilja mot att alla mina handlingar är något endast instinkt- och driftbaserat. Detta innebär i sin tur att det blir en större problematik i att ställa människan till svars för sina handlingar. Att fånga in människan i sin egen verklighet, där ingen vilja eller eller handlingskraft påverkar den egna situationen, känns makaber. För mig känns detta som att starkt förringa komplexiteten i att finnas till.

Det finns en annan kompletterande tanke. Jag tror att människan aldrig är tillfredställd om den inte har mål och vilja till utveckling. Detta kan kopplas till den, för många, godtagbara evolutionsteorin. Från början behövde vi kanske bara våra mentala processer för att hitta sätt att tillförsäkra vår överlevnad. I takt med att detta (för de allra flesta) blev mindre av ett reellt hot, och att hjärnan utvecklades till den komplicerade maskin den är, har vi strävat efter andra mål - både som art som av individer. Kanske är det så enkelt att att det vi tror vi upplever som "själ" endast är hjärnan som är är så pass utvecklad att vi har svårt att hänga med när det gäller kunskapen om den. Vi behöver fylla i kunskapsluckorna med något. Genom vetenskapen kan vi förklara mer och mer och detta skulle väl då också innebära att behovet att "hitta på saker" för att förklara det oförklarliga. Samtidigt skulle livet inte te sig lika intressant, mångfacetterat och rent av roligt om vi inte hade omöjliga frågor att diskutera och förbryllas över. Jag vänder mig också till detta något, denna svårbegripliga allsmäktige, då och då. Vår relation är komplicerad men inom mig måste jag tro. Vissa saker i mitt liv kan inte förklaras eller kunnat ha uthärdats på något annat sätt.

4 kommentarer:

saradenrara sa...

Helt sjukt att du skriver om detta som ær just det jag har gått och funderat på de nærmaste dagarna. Det kan inte bara ta slut nær man dør ær min bestæmda uppfattning. Men så kommer också tanken på att om det ær så som det till exempel står i Den heliga skrift, som Jehovas vittnen anvænder sig av, att om man føljer guds bud och tror på sanningen så kommer man till paradiset, æven de mænniskor som inte æn blivit exponerade før sanningen får en møjlighet att komma till paradiset. det ær endast de som sett sanningen och sedan vænt den ryggen som inte får komma in i paradiset och då førintas man istællet till intet. Jehovas vittnen tror inte på helvetet på samma sætt som den svenska kyrkan eller katolikerna dær man pratar om skærseld etc før att skræmma folk till lydnad. Jag væljer att tro på Jehovas vittnens førklaring, den verkar mer sund och human.
Det som blir kruxet ær just det att jag vet inte om jag ræknas till de som sett sanningen eftersom jag inte varit døpt in i førsamlingen utan bara studerat bibeln med dem och på så sætt fått kunskap. JAg køper ju faktiskt deras tænk till viss del, men har inte den starka tron på Jehova att jag ær beredd att ge upp de saker som anses vara syndigt inom denna trosuppfattning. Så min fråga till Jehova ær ju helt enkelt om jag kommer komma till paradiset nær jag bara till en viss del lever efter hans ord, men att jag faktiskt ær så bekvæm av mig att jag inte vill offra något før att få komma till paradiset.....nær man sæger det så så låter det ju faktiskt som att jag inte førtjænar att komma in på grund av min egen lathet/feghet.

Den som lever får se heter det ju, men det kanske ær mer passande att sæga att den som dør får se:-)

Underbara tankar från dig och jag blir avundsjuk øver att du kan skriva så bra, vill också kunna!!!!

Kram Sara!

Anonym sa...

hej. blev glad att hitta ett nytt inlägg på din blogg. har tänkt på dig. alltså min tro är inte alls baserad kring vad som komme hända när jag dör, så jag vet inte om jag har nåt att säga i ämnet. min tro har mer centrum i en känsla av gudsnärvaro här och nu (ok inte varje minut, men typ här, typ nu) och eftersom jag tror den känslan är på riktigt så tror jag att gud finns och eftersom jag tror det skulle det vara högst underligt om man inte kom till honom när man dör. på ett eller annat sätt. fast jag tror inte det handlar om paradis eller evigt helvete. jag tror på det där att gud är god. så om han/hon/det nu finns så tror jag att alla hamnar hos gud efter döden. med bara sitt ljusa och fina. som att han kan sortera bort smärtan och trasigheten och slänga det i helvetet och så kan vi få vara hos honom. i vår helhet och underbarhet. eh... förenklad korpteologi. ville mest skriva att jag är glad att se dig. eller, ja. åtminstone dina ord.

värme och kram om du vill

Den där C sa...

Sara underbara! Du skriver alldeles förträffligt bra och älskar att höra, läsa och ta del av dina tankar. Du är en person som har ett helt otroligt reflekterande sätt att det är få förunnat.

Tack för att du finns!

Korpdotter fina!

Jag blir alldeles varm och lycklig över dina ord. Din bild av Gud och din tro känns äkta och vacker. Det är just detta jag kämpar mycket med - att hitta det som är äkta för MIG. Kampen och rädslan är att min tro inte ska få den frihet den förtjänar eftersom jag blir automatiskt misstänksam. Den enda guden jag har sett innan, den som jag har blivit uppväxt med, är inte den Gud som jag kan/vill tro på. Jag börjar mer och mer kunna skilja på och förstå vad som är Jag jämfört med vad som är andras försök att manipulera.

Saknat dina ord och din klokhet också!

Värme och kramar till er båda!

Anonym sa...

"Vissa saker i mitt liv kan inte förklaras eller kunnat ha uthärdats på något annat sätt."

Ja precis. Kanske är det ens tro som varit med och styrkt en. Jag har också ända sen jag var barn haft en stark tro på Gud.

Saradenrara: halva min familj är döpta JV (dock inte jag). Men det är den tron jag tycker är mest logisk och som jag skulle välja en dag...

"Gud har lagt evigheten i våra hjärtan" står det i Bibeln. Därför söker vi alla mer eller mindre efter "meningen med livet" för ingen sund och frisk människa vill bli gammal, sjuk och dö. För det finns ju ingen mening med det.

Kram!