söndag 6 januari 2008

Det allra första


Då har jag alltså skaffat mig en blogg. Jag är tekniskt "challenged" men jag kunde till slut inte låta bli denna möjlighet att kunna skriva av mig på ett ställe som är bara MITT. Under hela mitt liv har jag fått kämpa för den jag är, hitta denna någon och kunna stå för att jag har en rätt att finnas till och ta plats. Detta är ett uttryck för det och jag kommer inte att be om ursäkt för vad jag kommer skriva här. Känsliga läsare kan leta upp andra sidor. Skriv gärna här däremot, skriv till mig men ingen ska få ifrågasätta mina upplevelser, känslor och allt annat som pågår inom mig. Min oas innebär mina regler!

En kort introduktion inledningsvis. Jag är, som något brutal nämns i bloggbeskrivningen, uppvuxen i en sekt. Denna sekt som hade "Guds kärlek" som sina honörsord, med ledaren David Berg som ensam diktator, menade att denna "kärlek" också innebar sex med barn och innan vi kunde gå hade sexuella uttryck redan blivit en naturlig del av vilka vi var. Att lära sig "visa kärlek" var det viktigaste. I övrigt hade sekten övriga, nästintill obligatoriska ingredienser såsom att jorden skulle gå under, att sjukdom handlade om att tron var för svag och att djävulen tagit besittning över kroppen, att vi var Guds "utvalda" (vilket innebar att resten av mänskligheten var ond och skulle hamna i helvetets eld), att ifrågasättande av ledarens helighet och absoluta makt inte fick förekomma osv. Listan kan göras lång och detta kommer jag att återkomma till. Kontentan är däremot att jag har fått kämpa med att ifrågasätta det hjärntvätt som pågick under så lång tid och att har tvingats hålla mitt förflutna hemlig för de allra. Jag har på många sätt fått genomgå kampen själv eftersom min familj endast vill sopa allt under den berömda, mycket smutsiga mattan.

10 kommentarer:

Kang sa...

Hej C!
Vill gärna följa din blogg framöver.

Mycket värme från Kang på Andrum

(http://kangsvarld.blogspot.com/)

Den där C sa...

Tack Kang!

Känns bra att veta att det jag skriver blir läst. Jag har följt flera av era bloggar också och de ger mycket kraft.

Värme tillbaka!

Anonym sa...

Hej C,

Den här bloggen tänker jag också följa, roligt att du öppnade den!

Sanja

........ sa...

Hej C!
Ja det är som en oas med en blogg där man kan få vara anonym. Följer gärna med och läser, för det ger som du sa, kraft när man inte alltid orkar själv.

Jag länkar gärna till dig från min blogg, om det är okej med dig. Annars får du säga till.

Lycka till med bloggen!
Mvh BJ.

Den där C sa...

Hej BJ!

Självklart får du länka min blogg. Tänkte faktiskt fråga några av er om jag kunde göra detsamma. Kan ju börja med att fråga dig kanske?

Tack för att du läser!

Värme

Anonym sa...

hej...

har kollat på några av dokumentärerna och det känns som om jag vill säga så himla mycket, fast som om jag inte riktigt har några ord. det är helt absurt hemskt. förstår att du kan behöva kolla på dokumentärer o så för att förankra dig att det var verkligt, inte bara en mardröm. för det är så avlägset från den "vanliga" världen. jag vet bara hur hemskt det är att ha en på ytan normalt fungerande familj där övergrepp finns fast de är "osynliga". allt utanförskap och främlingskap det kan föra med sig. gissar ändå på att det är typ... ingenting i jämförelse med att ha växt upp i en sån sekt. måste vara svårt att hitta nån som faktiskt förstår nåt om hur det är, speciellt sådär bland kursare och människor man träffar till vardags. blir glad att du öppnat en blogg, att du ger dig den platsen att sätta ord på saker. tror det kan göra gott. för mig har det betytt väldigt mycket, i nedbrytandet av ensamheten och att tona ner min egen skuld och skam i övergreppen, det där att skriva och dela.

(om jag får vill jag gärna länka till dig med)

värme och kraft /korp

Anonym sa...

Hej vännen!
Känns surrealistiskt att läsa det du skriver, svårt att greppa ditt lidande när jag är van att se dig så full av liv, antar att det är det som gör det så svårt att förstå, kontrasterna mellan din person utåt och ditt lidande är för stora. Tack för att du anförtor mig ditt lidande och dina tankar, jag känner mig tacksam för förtroendet.
Varma kramar Sara!

Anonym sa...

Hej!
Att blogga är bra. Ett ställe som bara är ens egen och där man får ta så mycket plats man vill.
Kommer följa din blogg.
Länkar gärna också till dej om jag får.

Den där C sa...

Jix! Naturligtvis får du länka till min blogg. Får jag göra detsamma?

Värme C

Anonym sa...

Ja du får så klart länka till min också =)