tisdag 8 januari 2008

Älskar mig, älskar mig inte

Tre paket cigaretter senare är uppsatsen äntligen klar. Jag som inte ens röker. Hade någon sagt till mig för en månad sedan att jag skulle lyckas ta mig igenom detta hade jag inte trott dem. Jag känner också en STOLTHET över den och mitt arbete. Kors i det berömda taket! Det senare hade jag trott på i lika stor utsträckning som jag skulle tro på idén om att det skulle regna paddor från skyn (nyligen sett Magnolia) alternativt att min mamma skulle vakna upp en vacker dag och kunna stå för sina handlingar. Skulle förmodligen regna groddjur från himlen innan DET hände däremot. Anledningen till min (forna) misstro till min egen förmåga är att jag gått igenom en av mina sk nedåtperioder, för mig, mitt mörker.

Jag känner mig ofta som en motsatsernas drottning, att jag lider av någon form av odiagnosticerad bipolär sjukdom eller liknande. Kanske är förklaringen helt enkelt, eller inte helt enkelt rättare sagt, att en komplicerad barndom också gör en komplicerad människa. När jag mår bra kan jag nästan känna mig styrkt över mina upplevelser och vad det har inneburit för min personlighet, mitt inre och mitt jag. När jag mår bra blir mitt förflutna min eld, min drivkraft och min styrka. Då kan jag känna inom mig att jag kan utföra i princip vad som helst (med detta menar jag INTE att jag tror att jag kan flyga, läsa tankar eller andra avundsvärda, men tyvärr omöjliga, förmågor.)När jag mår bra känner jag att jag duger, även om jag alltid har något att kämpa med, nästan att jag är värdefull. Då tror jag faktiskt att jag kommer att bli en bra, för er som inte vet, socionom en vacker dag. Jag kommer att vara en stridsklädd soldat för alla utsatta i vårt samhälle eller, som det andra alternativet, börja forska och genomgripande förändra människors attityder och bidra till att få ett slut på alla grymheter och orättvisor som finns. Faktum är att jag har svårt att se att jag någonsin kommer att komma ifrån den här akademiska världen. Rädslan för att min idealism kommer att krossas under fötterna på den stora läskiga "verkligheten" är alltför stor. Här fungerar teorier som ger förståelse för varför människor blir brutna och lösningar på alla tänkbara problem. Verkligheten är inte lika otäck i böcker och föreläsningssalar. Älskar mitt universitet - när jag mår bra.

När jag inte mår bra är jag inte ens värd att finnas. När jag inte mår bra är jag precis så oduglig som andra har försökt få mig att känna mig. Jag lyckas oftast, mirakulöst nog, känna detta utan att alltför många ser in i mitt inre alltför väl. Att fungera utåt, att prestera, att verka stark, fungerar oftast. Oftast klarar jag hålla uppe min fasad när andra är i min närhet. I min ensamhet tar jag sedan konsekvenserna genom olika former att destruktivtet. Det känns som att jag har en ondska inom mig, vid de perioderna, som håller mig osynligt gisslan. Detta något hånskrattar åt mig och tillåter bara, efter böner och tårar i dess ära, att jag ska kunna ta mig igenom dagen. Detta något förbarmar sig motvilligt över mig kräver sedan sitt offer och ockerpris. Priset kan vara mat, alkohol eller tabletter, för att välja några av dess preferenser. Jag har däremot lyckats svältföda mörkret när det handlar om drickandet - både mörkrets sociala behov av alkohol som av det som krävts i ensamhet. Idag mår jag bra och kan därför känna mig stolt även över det faktum att jag har nio silverhjärnor i min Läkebok. Min läkebok är boken där jag skriver om terapin och dess övningar. Har klätt denna snuttefilt i det vackraste av grönt papper och namngett den själv.Varje silverstjärna är en veckas nykterhet. Känner mig stolt över även detta idag. Detta är en bra dag som sagt och därför vill jag upprepa det eftersom jag kan. Imorgon kanske mörkret är tillbaka.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina varma rader, det gläder mig att du har en bra dag idag. Jag måste dela med mig av en underbar tanke jag fick när jag läste dina rader. Du ska bli författare min vän! Det är det du är född att göra, förmedla känslor till folk genom papper och penna. Kan inte beskriva med ord hur mycket jag tycker att du passar för detta, det är som sagt bara en känsla jag får när jag läser det du skriver och ditt underbara språk som går rakt in i hjärtat och själen. Det är det du ska göra med ditt liv, det är så du ska rädda människorna!

Anonym sa...

Grattis till alla dina stjärnor!

Och kom ihåg att du duger, precis som du är, även när mörkret är på besök.

Jag är övertygad om att du kommer bli en sådan vacker och fin varelse...som till slut inte bara räddar världen - utan även dig själv!!!!

Den där C sa...

Men min älskade vän!

Du får mig bokstavligen att gråta - SÅ rörd är jag. Tack för dina tankar även om jag knappast har ett karriärbyte i tankarna.

Tips: Vill du hitta RIKTIGT vackra inlägg ska du kolla i bloggarna jag har länkat till. Du hittar säkert någon favorit. Bland annat har jag fördjupat mig i Havets dotter idag som är helt enorm.

Massor av värme! (...och hoppas uppsatsen är färdig och att du också kan unna dig en kväll av annat)

Den där C sa...

Tack Linda!

Jag skrev mitt inlägg samtidigt tror jag.

Tack för dina varma ord!

Anonym sa...

du är så bra! och det är skönt att höra att du tar tillvara på den där känslan av att du är bra. med stjärnorna och uppsatsen och allt. för det är ju sant, det där att du är värdefull och stark och att du kommer kunna göra skillnad, i ett sånt jobb, med styrkan din historia faktiskt kan ge. jag vet att det hemska finns med. kanske till och med oftare och mer, men det är så viktigt att komma ihåg att visa sig att det inte är bara det som finns. utan det goda och snälla också.

värme

........ sa...

Alltså du skriver det så som jag tänker det (men inte lyckas skriva ner så fint och tydligt som du gjort) Kanske har jag för många tankar på en gång, som snurrar ihop det, så när det är nerskrivet så är det ingen som fattar det (inte heller jag själv)
För ena dagen är man uppåt, ofta utflippad (inte så konstigt - man är ju överlycklig över att slippa mörkret) sen nästa dag eller faktiskt kan det vara samma dag lite senare, så fattar man inte hur man kunde känna sig så glad.

Den dystra blir arg på den andra och skäms nästan. Den glada retar den dystra och flippar ut i glädje.

Grattis till varje stjärna du kan ge dig själv! Du är stark!

Tack för att du länkat mig :)
/Varm hälsning, BJ